It’s Probably Overpriced

Troligen är marknaden för den närmsta framtiden mätt på “story stocks” som introduceras till närmast magiska värderingar. Till och med de mest hårdnackade EMH-anhängarna borde väl kunna se att det inte har rått effektiv prissättning vid introduktionerna av Facebook ($38 vid introduktionen, nu $21.18), Groupon ($20 vid introduktionen, nu $3.83) och Zynga ($10 vid introduktionen, nu $2.30).

Det är fascinerande läsning hur man vid Facebooks IPO gjorde allt för att till varje pris pressa ut den sista centen. Bibehållet anseende var tydligen inte lika viktigt som att pressa ut några extra miljoner för de redan galet rika ägarna. Givetvis har alla som köpt aktier agerat på eget bevåg och, bortsett från eventuella oegentligheter och intressekonflikter, får givetvis investerarna stå sitt kast. Att mindre sofistikerade investerare kan bli duperade av smartare och mer informerade motparter så systematiskt talar ändå sitt tydliga språk vad det gäller effektiviteten på den här delen av marknaden. Incitamentsstrukturen är fascinerande – Morgan Stanley tjänade vid facebooknoteringen givetvis pengar på handhavandet av det rent praktiska, men de hade också all anledning i världen att notera aktien till ett överdrivet högt pris för att sedan kunna tjäna pengar på att täcka sina korta positioner i en fallande aktie.

Gemensamt för de här tre aktierna är att de inte rimligen kan värderas på klassiska värdeparametrar. Med ökat utrymme för godtycklighet behöver man inte bekymra sig om petitesser som intjäning eller ifall tillväxten verkligen är lönsam. På så sätt har det kortsiktigt inte funnits några ankare på kurserna och priserna har kunnat segla iväg upp i stratosfären. Affärsmodellerna är förstås olika i alla fall, men gemensamt för alla tre företag är att det inte finns någon klockren intjäningsmodell.

Att Facebook kommer att tjäna en hel del pengar över tid tvekar jag inte alls på (de andra vågar jag inte uttala mig om, även om Zynga faktiskt bara handlas strax över NCAV för tillfället), men det ska otroligt mycket till för att aktieägare ska få mer än $40 i värde inom överskådlig framtid. Även på nuvarande nivåer ser det ärligt talat inget vidare ut. Nog för att man har 1 miljard användare, men är verkligen dessa, plus framtida användare, värda $46 miljarder i diskonterat nuvärde? Enligt sina non-gaap-siffror man tjänar man $1.1 miljard TTM. I vilken härad earnings yield hamnar kan ni därmed enkelt se och p/s-talet ligger på mustiga 10. Marknaden prisar helt enkelt fortfarande in en enorm tillväxt och kraftigt förbättrad monetization samtidigt som en eventuellt urholkad framtida marknadsposition i praktiken ges noll sannolikhet.

Den här IPO-vändan har kallats it-bubblan 2.0 och den beskrivningen ter sig som rätt träffsäker, även om formatet har varit väldigt mycket mindre än den gången.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>