Företag i ens omgivning

Peter Lynch skriver i sin bok “One up on wall street” att man ska titta efter potentiella investeringar i vardagslivet. När man väl har hittat någon produkt/tjänst man gillar så är det bara att kolla upp om företaget är börsnoterat och sedan ta en titt på siffrorna och alla detaljer och vips så kanske du har hittat ett fint företag. De första två sakerna jag tänkte på efter att ha läst boken för ca två år sedan var restaurangkedjan Vapiano och Vitamin Well dryckerna.

Vapiano hade precis öppnat sin första restaurang i Stockholm vid det här laget men jag hade av en slump blivit introducerad till restaurangkedjan redan två år innan i den tyska staden Dortmund. Jag gillade konceptet på momangen och tänkte att det här skulle verkligen vara ett lyckat koncept även i Sverige. Tyvärr va inte bolaget börsnoterat när jag kollade upp det så jag fick aldrig chansen att ta en titt på siffrorna men däremot läste jag någon artikel om att Vapiano hade fått ta ett rejält banklån mitt i krisen när kreditutlåningen var som minst så jag antar att de hade bra siffror att visa för banken.

Det andra jag kom att tänka på var Vitamin Well dryckerna som precis hade kommit till ett par få ställen i Stockholm. Jag drack den första för två somrar sedan på ett fik nära där min mamma bor i Stockholm. Jag tyckte dryckerna var riktigt goda och testade alla olika smaker. Tyvärr va inte Wells börsnoterat heller. Det såldes liknande drycker i USA som jag också hade testat men som inte hade lyckats lika bra med smaken. Jag kollade upp de företaget och det visade sig att det var Coca Cola som ägde dem nu så det var ingen idé där heller.

Företagen borde ha sjuka marginaler på dessa “nyttiga/hälsosamma” produkter då jag tycker att de flesta jag ser är ordentligt prissatta men de verkar fortfarande få en stor kvantitet såld.

Det jag väl hittade på detta sett var i alla fall Activision Blizzard som gör dator/TV-Spel. Jag har inte själv spelat Activisions spel men är däremot ett jättefan av Blizzard och har spelat deras spel i över 6-7 år. Jag vill påstå att det inte finns ett bättre spelföretag än Blizzard då de verkligen sammarbetar med sina kunder för att få spelen välbalanserade och så som spelarna vill ha dem. Odd Molly var också ett företag som jag tittade upp pga att jag hade mycket tjejkompisar som handlade på där och som verkade gilla det starkt. Jag hade tur med timingen där och kom över Odd Molly precis när priset var som mest nedpressat. Nackdelen med Odd Molly är att det är modeföretag och det känns alltid lite osäkert eftersom mode ändras och folks preferenser på märken och varumärken ändras oftare inom kläder. Det ska bli roligt att se vad jag tycker om herrkollektionen som de kommer lansera nu.

Hur som helst så finns det mycket att hitta i sin omgivning. Det är inte så att man ska gå och köpa aktier i alla företag som säljer något man gillar men det är en bra start för att ta sig en titt på siffror och pris!

Hur som helst är det väl bara fortsätta att leta och se om man hittar något roligt till slut.


2 thoughts on “Företag i ens omgivning

  1. Uniqlo, japanskt Zara som är riktigt bra. Vad tror du om det? Var 40 min kö för att komma in där när de precis hade öppnat sin första butik i Paris när jag och Lobban var där och de har en massa affärer i London,Japan och USA.

  2. Tja Eddy! Fast Retailing (som äger Uniqlo) verkar ha växt ordentligt de senaste åren. Tyvärr ser det inte ut som nettovinsterna har följt med deras försäljningstillväxt. Det ser däremot starkt ut om man jämför med andra japanska bolag. Jämför man däremot med Hennes & Mauritz ligger Fast Retailing ganska långt bakom i både marginaler och avkastning på kapital. H&M är dock ett ganska tufft bolag att bli jämförd med. Priset på Fast Retailing aktien är ganska dyrt i nuläget också tyvärr. Jag tycker däremot att det absolut är ett företag att hålla koll på i framtiden! Tackar för tipset.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>