En insyn från Lund

Det finns många kvalitativa egenskaper hos företag som för mig kan vara svåra att bedöma. Till exempel får jag ju inte möjligheten att ta en pratstund med ledningen så ofta för att se vad de tycker och tänker. Det jag istället har att gå på är just hur de har agerat och betett sig innan. Har de varit ärliga och öppna om företaget, både i med och motvind? Hur ser deras agenda ut, jobbar de för företaget eller tänker de endast på sin egen framgång? Det finns förmodligen tusen frågor till att ställa sig själv när man kollar på ledningen och det mesta kan jag endast läsa mig till.

Något jag däremot har en närmare tillgång till här i Lund är de olika företagens attraktivitet hos studenter. Självklart finns det olika flitiga studenter och med olika egenskaper, bra som dåliga. Det som jag tycker borde bidra ordentligt till vissa företags konkurrensfördelar eller så kallade “moats” är just fördelen att ha lätt att locka till sig kompetent folk. Man blir nästan mörkrädd när man ser hur bra Hennes & Mauritz marknadsför sig här nere i Lund och hur de lyckas få flera tusen personer att söka positioner med endast tio platser. Dessa sökande är dessutom de bästa eftersom de som känner att de kanske inte har lika mycket att komma med förmodligen inte ens orkar söka. På årets affisch stod det högst upp “Vi tar inte vem som helst” och på företagspresentationen lockades det med resor och personlig utveckling.

Det är det inte bara det att de lyckas locka till sig väldigt duktigt folk heller, de lyckas även locka till sig dessa med lägre kostnader i form av lön osv pga av att dessa kompetenta människor vet att företaget ska vara roligt att jobba på och att de dessutom kommer få utvecklas väldigt mycket. Ett annat bra exempel på detta är Google som jag kan tänka mig har väldigt lätt för att locka till sig duktiga programmerare mm. Jag tror att fördelarna som företagen vinner på att marknadsföra sig bra mot arbetsmarknaden borde vara jätteviktiga då de både kan pressa ner kostnaderna och samtidigt vinna kompetenskriget mot konkurrenterna.

Även IKEA har varit väldigt duktiga på detta och deras personal verkar trivas riktigt bra. Låter man personalen utvecklas och ha roligt kan man spara in på kostnaderna vilket ger finare marginaler. Självklart måste man ta hand om sina anställda ekonomiskt men jag tror att många individer tycker att den icke-ekonomiska nyttan som arbetsplatsen erbjuder spelar en väldigt stor också. Få människor orkar lägga en sån stor del av livet på något som de inte trivs med.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>