Mr. Market

Benjamin Graham gav i vår mening den bästa definitionen på marknaden. Han beskriver marknaden som din delägare i erat företag. Varje dag så kommer Mr. Market och erbjuder dig att antingen sälja din del i företaget till honom till ett pris eller om du vill, köpa hans andel i företaget för samma pris. Det som gör det roligt för oss värdeinvesterare är att Mr.Market är djupt manodepressiv vilket gör att han vissa dagar känner sig väldigt optimistisk och erbjuder sig att köpa vår del för ett pris som kanske är högt över det riktiga värdet på vår företagsandel. Andra dagar kommer han och klagar och är pessimistisk och vill sälja sin del till oss för ett pris som är lågt under det riktiga värdet.

Vissa dagar kanske han erbjuder ett pris som är nära det verkliga värdet på företagsandelen och då är det bara att vänta och hoppas på bättre dagar!

Detta beskriver marknaden suveränt i våra ögon. Om man tittar på hur marknaden agerat de senaste två åren så är det bara att fråga hur mycket ändrades egentligen förutsättningarna och värdet för Hennes och Mauritz under denna tid? Hände det tillräckligt mycket med det riktiga företagsvärdet för att rättfärdiga skillnaden mellan högsta och lägsta notering av marknaden?

Vi tänkte avsluta med ett citat från Security Analysis: “The market is not a weighting machine, on which the value of each issue is recorded by an exact impersonal mechanism, in accordance with its specific qualities. Rather should we say that the market is a voting machine, whereon countless individuals register choices which are the product partly of reason and partly of emotion.”

One thought on “Mr. Market

  1. Pingback: Vända kappan efter vinden | Unfocused

Comments are closed.