Företagets verkliga värde

Det som är värdeinvesteringens fördel är skillnaden i riktigt värde och det pris man betalar. Om man sedan håller sitt innehav långsiktigt och inte drar på sig massa kortage och andra kostnader så bör aktiemarknaden med tid korrigera priset mot företagets riktiga värde. Detta kan dock ta tid och oftast kan aktiemarknaden värdera företaget mycket högre än företagets riktiga värde. Då kan man sälja men det finns även de som bara håller sina bra företag oändligt lång tid.

Vi vill inte sälja riktigt bra företag även om de är lite smått övervärderade. Ifall de blir väldigt övervärderade kan det naturligtvis vara bra att sälja men allt beror ju på alternativavkastningen. Självklart kan vi tänka oss att sälja något som fortfarande är lite undervärderat om någon annan möjlighet finns där något är betydligt mer undervärderat. Allt är som sagt ganska logiskt men det gäller samtidigt att hålla ner aktiviteten och att inte dra på sig massa kostnader.

Att uppskatta ett företags riktiga värde är lättare sagt än gjort. Det riktiga värdet av företaget brukar beskrivas som värdet av alla netto kassaflöden som företaget kommer generera i framtiden rabatterat på dagens “säkra” avkastning (här brukar den långa räntan användas). Det hela är ju mer en konst än en vetenskap och det är så otroligt många faktorer som spelar roll i det hela. Det vi tycker är bäst är att skatta det verkliga värdet inom ett intervall.

Benjamin Graham gav denna formel för ett företags riktiga värde:

Intrinsic Value (i P/E) = 8.5 + 2G (G står här för Growth)

På denna sida: MoneyChimp finns ett par olika sätt att gå emot problemet, använd på egen risk och gör realistiska och konservativa antaganden om företaget.