Inte sett inlägget förrän nu, ber om ursäkt för det.
Johan__ wrote:Det mest osexiga som finns bland creddiga värdeinvesterare är diversifiering. Portföljen ska gärna vara koncentrerad till att bara innehålla ett fåtal bolag för att maximera avkastningen.
Vore intressant att höra hur t.ex. Gilmour motiverar kärninnehav som Bahnhof och Homemaid ur ett riskperspektiv:
Aktietorget - Large cap?
Sverige-exponering - Om vi varit irländare istället?
Storlek på företag - Gigant dödar uppstickare?
Antal - Om den svarta svanen kommer?
Stora engångsbelopp i portfölj från tex poker, arv etc som inte kan gnetas tillbaka om förlorade?
Förstås en väldigt intressant fråga som jag funderat väldigt mycket på. Först och främst skulle jag vilja döda intrycket att jag har någon extremt contrarian strategi med bara fokus på small/micro cap. Jag har 6 st innehav varav två stora large caps, ett mid cap, ett mid cap investmentbolag och två small caps. Dessutom för tillfället cirka 15% likvid i portföljen.
Homemaid är mitt minsta innehav (runt 5%) och det med klart störst osäkerhet i intjäningen. Vad det gäller Bahnhof så har jag inte medvetet allokerat en extrem mängd av portföljen i den aktien, utan det är en effekt av att aktien stigit över 100% från min första ingångsnivå och att jag fortfarande ser den som ganska undervärderad. Det är ju en fråga om att väga mot en alternativkostnad och jag har inte hittills sett några andra papper eller likvider som mer attraktivt. Jag ser det ändå som att det är en högre tröskel för att sälja ett innehav än att inte köpa, vilket gör att en högre allokering i ett befintligt innehav än man är bekväm att ha som ingång blir logiskt konsekvent.
Aktietorget - Large cap?Jag är inte alltför insatt i vilka transparens- och redovisningsregler som exakt skiljer sig åt mellan de stora och de lite mindre listorna, men kortfattat så tror jag inte att den största risken ligger i de reglerna i sig, utan är bolagsspecifik. De stora listorna är absolut inget skydd mot att bli lurad av falsk bokföring, vilket HQ-fallet tydligt visar. Vill ett bolag fuska så går det att göra oavsett var man är listad, så det handlar snarare om bedömning av varje enskild ledning/styrelse än något annat. Sedan tror jag att small caps har större utsikter att avvika starkt från intrinsic value i värdering, och fokuserar kanske lite mer på dem av den anledningen. Men det är en annan diskussion.
Sverige-exponering - Om vi varit irländare istället?Min sverigeexponering är inte en funktion av att jag är någon extrem bull på Sverige eller bear på andra marknader, utan på att det i allmänhet är svenska företag som jag har störst utsikter att förstå och lära mig något om, svårare än så är det inte
Storlek på företag - Gigant dödar uppstickare?Kan jag inte identifiera faktorer som sannolikt skyddar uppstickaren från ett sådant händelseförlopp så är jag inte intresserad (på tok för oförutsägbart). Ett exempel är att jag hittills avstått från att köpa aktier i Tretti med just det argumentet. Jag vet att vi har snuddat vid ämnet tidigare, men vill du ha något mer utförligt svar så får du specificera dig lite mer.
Antal - Om den svarta svanen kommer?Säg att man har 5 bolag som man anser vara undervärderade med lika viktning i portföljen. Jag tycker inte att en 20-procentig förlust (dvs konkurs) vid ett black swan-event är något extremt att hänga upp sig på. Det vi sysslar med är trots allt beräknat risktagande. Sen är det ju en viss skillnad i att ha en sådan portfölj bestående av starkt lönsamma och skuldfria bolag jämfört med att ha det i asset plays och turnarounds, i vilket fall jag inte skulle störtgilla en sådan allokering (men där får nog konkursrisken anses vara en vit svan i många fall).
Stora engångsbelopp i portfölj från tex poker, arv etc som inte kan gnetas tillbaka om förlorade?Vi kan väl säga så här: om jag hade haft en lön med någorlunda vettig ratio mot portföljen så hade jag kanske börjat fundera på skuldsättning osv i större utsträckning. I övrigt hade jag kanske tänkt annorlunda om jag var lite äldre och hade en mer definierad yrkeskarriär att ta i beaktning (åt endera håll i riskvillighet, beroende på situationen).
Slutligen, vill jag poängtera att jag tycker det är en rätt dålig idé att gå ut med mindset att hitta något i en särskild sektor eller geografiskt område. Allt annat lika vill man förstås ha en extrem spridning. Men allt annat är inte lika. Framförallt blir margin of safety otroligt mycket mer luddigt och svårdefinierbart ju längre hemifrån man kommer och ju mer obekanta sektorer man tittar på.