Guldinvestering

Diskussioner kring övriga instrument där nytta kan dras av skillnaden emellan värde och pris.

Guldinvestering

Postby Johan__ » Wed Apr 28, 2010 10:23 pm

Många unga män uttalar sig idag tvärsäkert om framtida kortsiktiga kursrörelser i de flesta råvaror, aktier m.m. och även om jag inte alltid förstår argumentationen kan jag väl se någon poäng här och där. Veteskördar slår fel --> mindre supply --> samma demand osv

Men när det gäller t.ex. guld måste väl all logic vara off eftersom det till skillnad från t.ex. olja inte har något egentligt bruksområde och till skillnad från en obligation/aktie inte finns några intäkter, ränta osv att räkna på.

Vad är poängen med guld?
Johan__

Re: Guldinvestering

Postby gilmour » Thu Apr 29, 2010 2:17 am

Well, argumentet är väl att guld är pengar, med skillnaden att inflationen är oerhört marginell (vad som grävs upp). På så vis har det säkert en funktion som inflationshedge, ifall det är ens enda bekymmer. Samma argument kan dock också göras för exempelvis silver, som dessutom har fler användningsområden, och en korg av olika råvaror/ädelmetaller kanske är bättre än enbart guld ur den synvinkeln.

Att bedöma utbud/efterfrågan på råvaror och på så viss upptäcka felprissättningar har jag noll kompetens till, men det finns säkert folk som sitter på tillräcklig kunskap för att göra det. Random rättshaveristisk statshatare lär dock inte höra dit.

Min utgångspunkt är att råvaror i sig aldrig är en investering, utan en spekulation eller en hedge. Det kanske beror på ren okunskap från min sida, men jag blir i alla fall inte fattigare på det.
gilmour

Postby David » Thu Apr 29, 2010 5:57 pm

Jag delar din skeptiska uppfattning om guld. Till skillnad från mark, skog och fastigheter, har jag svårt att se ett reellt värde i att faktiskt inneha en mängd guld. På samma sätt som såväl mark, skog som fastigheter innebär innehavskostnader i form av ex.v. markskötsel, röjning och löpande underhåll, så innebär ett guldinnehav en kontinuerlig kostnad i form av bevakning och risk att det fysiska guldet faktiskt stjäls. Till skillnad från mark, skog och fastigheter, så innebär inte ett guldinnehav någon form av löpande kassaflöde eller mervärde för mig som investerare (eller privatperson), annat än att det kan vara fascinerande att titta på och intressant att konstatera den höga densitet rent fysiskt guld har... Mark och skog ger mig jakträtt, fastigheter kan jag bo i, och alla de tre kan generera intäkter i form av arrende/skogsavverkning/hyror... Men guld... Ja, ifall det finns en annan levande ras därute som övervakar det vi gör, så måste de klia sig i huvudet och undra vad fan vi håller på med.
David

Postby Vardeinvesteraren » Thu Apr 29, 2010 7:24 pm

Men guld... Ja, ifall det finns en annan levande ras därute som övervakar det vi gör, så måste de klia sig i huvudet och undra vad fan vi håller på med.

Håller helt med här. Det känns som en mycket gammal och "uråldrad" råvara för att backa upp valuta osv även om vi pappersfot idag. Jag ser inte heller värdet av guld till skillnad från t.ex. olja eller något som ger energi eller något annat som behövs världen över. Har aldrig investerat i guld och kommer förmodligen aldrig att göra det.
Vardeinvesteraren
Site Admin

Return to Övriga instrument