by David » Thu Apr 29, 2010 5:57 pm
Jag delar din skeptiska uppfattning om guld. Till skillnad från mark, skog och fastigheter, har jag svårt att se ett reellt värde i att faktiskt inneha en mängd guld. På samma sätt som såväl mark, skog som fastigheter innebär innehavskostnader i form av ex.v. markskötsel, röjning och löpande underhåll, så innebär ett guldinnehav en kontinuerlig kostnad i form av bevakning och risk att det fysiska guldet faktiskt stjäls. Till skillnad från mark, skog och fastigheter, så innebär inte ett guldinnehav någon form av löpande kassaflöde eller mervärde för mig som investerare (eller privatperson), annat än att det kan vara fascinerande att titta på och intressant att konstatera den höga densitet rent fysiskt guld har... Mark och skog ger mig jakträtt, fastigheter kan jag bo i, och alla de tre kan generera intäkter i form av arrende/skogsavverkning/hyror... Men guld... Ja, ifall det finns en annan levande ras därute som övervakar det vi gör, så måste de klia sig i huvudet och undra vad fan vi håller på med.