Random walk och EMT..

Här diskuteras sådant som inte passar in under de andra kategorierna.

Random walk och EMT..

Postby PeteTheGeek » Wed Jan 05, 2011 6:20 pm

Hur ser ni på Random Walk; anser ni att marknaden är effektiv och att ingen kan förutse upp- och nedgångar, eller tillhör ni den skaran som anser att marknaden inte är tillräckligt effektiv, vilket skapar möjligheter att slå index?

Har begreppet Random Walk någon som helst betydelse för att bedöma vinstmöjligheter, risken och osäkerhet i samband med värdepappershandel?
PeteTheGeek

Re: Random walk och EMT..

Postby gilmour » Thu Jan 06, 2011 3:35 am

Jag anser att marknaden i stort är effektiv och att det till största delen för en enskild person inte går att göra bättre gissningar än marknaden i stort. Däremot är jag säker på att det finns tidsfönster, ibland riktigt långa, där marknaden över- och undervärderas, både som helhet och enskilda papper, och ibland kan man genom analys genomskåda detta.

Att se börsen som random walk kan väl vara vettigt om man har en passiv investeringsstrategi, däremot överensstämmer inte modellen med verkligheten, vilket påvisats i en rad studier (den mest kända är förmodligen denna: http://fir.nes.ru/~agoriaev/Papers/DeBondt-Thaler%20market%20overreaction%20JF85s.pdf. Fama och Malkiel har ju fått revidera sina ursprungliga positioner gradvis under 30 år.

Däremot är jag förstås inte av åsikten att man kan läsa av grafer och förutse närtida framtida rörelser, vilket även det har visats vara humbug eftersom det mänskliga ögat inte kan skilja på slumpgenererade grafer och riktiga.

Vad vi som värdeinvesterare sysslar med är inte att förutse upp- och nedgångar, utan att försöka bedöma om en aktie handlas till ett lägre pris än vad dess inneboende värde skulle motivera. Det är oviktigt för oss ifall aktien sedan går upp eller ner så länge ledningen lyckas skifta ut vinster till aktieägarna över tid.
gilmour

Return to Off topic