Superlånet erbjuder ett lån på upp till 35% av värdet av tre eller fler innehav (utvalda från en speciell lista) med dessa värdepapper som säkerhet till en ränta på 0,99%. Denna ränta är dock rörlig och blir lånet större än 35% börjar de vanliga låneavtalen att gälla. Information om Superlånet finns här: Avanzas Superlån
Jag är inte intresserad av att låna 35% totalt av mina innehav trots att jag inte har något bostadslån då jag delar Warren Buffets syn på lån till stor del. Jag tycker dock inte att ett lån på ca 10-15% av depån skulle vara till större skada då jag dessutom har lite pengar på sidan att täcka upp med ifall det skulle behövas. Frågan är dock om några utav värdepapprena är värda att äga och är undervärderade. Aktierna man får välja mellan är går att se här: Godkända värdepapper för Superlånet.
Jag har verkligen inte tittat ordentligt på alla dessa bolag och kan inte avgöra min favorit. Alfa Laval tycker jag är ett fint bolag som jag äger själv och dagens pris tycker jag känns ok. Även Scania har jag en del kärlek till även om jag inte tittat supernoga på dem än och nu med MAN i gröten vet jag inte hur det ser ut långsiktigt. Handelsbanken är ett företag som jag vet att David har mycket kärlek till, frågan är om dagens pris är acceptabelt och innehåller en tillräckligt bra säkerhetsmarginal. SAS och Eniro skulle jag undvika till varje pris och vet inte ens varför de är med på listan