Brasilien står inför ett lyft?

Diskussioner kring investering i indexfonder och fonder.

Re: Brasilien står inför ett lyft?

Postby Heisenberg » Wed Jan 19, 2011 1:29 am

Johan__ wrote:Gissar att du jobbar mot spreadar på marknaden så inte helt rättvist att bara jämföra courtagekostnaden. Du har också miniavgift på 99 om jag minns rätt.

Problemet tror jag många gånger är att rådgivaren inte har någon djupkunskap om produkterna han säljer (vilket man kanske heller inte kan kräva av någon som pysslar med allt från certifikat till kontokort) utan han har fått standardfakta presenterat för sig från experter på fondbolaget, struktavdelningen osv.

SHBs rådgivare har inga provisioner, deras säljresultat mäts inte osv så i just detta fall behöver du inte vara orolig för att rådgivaren agerat med en dold agenda och försökt kränga produkter han inte tror är anpassade för dig eller tycker är rentutav dåliga.

Tror inte han forsoker kranga produkter som han inte tror ar anpassade for mig eller tycker ar daliga. Daremot ifragasatter jag om han har en dold agenda i form av att han forsoker suga ut sa mkt avgifter som mojligt utan hansyn till att bygga en langsiktig relation/samarbete. Kanske nagot som ar standard bland alla bankanstallda vad vet jag. Givetvis maste hans chef ha nagon slags koll pa hur mkt han bidrar till att dra in pengar till kontoret.

Jag betalade 6000 kronor i courtage for att kopa certifikaten. Nagot jag vid tillfallet inte tankte spec mkt pa da jag hade en massa annat i livet som tog upp min tid. Om jag kopt certifikaten pa borsen efter att de kommit ut pa marknaden hade jag betalat 270 kronor i kopavgift enligt handelsbankens prislista. Denna lagre avgift baserar jag pa att jag tolkat det som att det inte finns nagon hake med att kopa certifikatet direkt nar det kommer ut pa borsen istallet for att anmala sitt intresse i god tid och vara mer eller mindre garanterad att fa kopa certifikatet. Vad jag ser sa har priset pa certifikatet pendlat fran introduktionskursen 100, ner till 96 och sen upp mot 102 de senaste 3 manaderna. Det har alltsa forekomit handel. Vad dom som handlat efter anmalningstiden hos SHB gatt ut "gatt miste om" ar jag dock valdigt osaker pa.

Kan du forklara "spreadar". Lank?

I ovrigt sa har vi diskuterat courtage gallande vanlig aktiehandel da han tar 0.5 %. Denna avgift ar enligt honom helt oforhandlingsbar och inbyggd i systemet. Helt omojligt att paverka med andra ord. Detta diskuterade jag med en forvaltare pa deras motsvarande malmokontor for ett bra tag sedan och enligt honom sa var det (lite innoficiellt givetvis) absolut forhandlingsbart for att kunna anpassa sig till kunden och behalla den. Dessvarre vill inte dom flytta mig till malmokontoret da jag inte har tillrackligt stort kapital enligt chefen i Lund. Detta var dock nagot som aktiemaklaren i malmo dementerade nar jag senast pratade med honom for att kanna av laget. Tydligen ar denna summa ocksa flexibel.
Lite darfor som jag inte litar pa vad min radgivare sager men vill garna kolla upp courtaget i certifikatet innan jag konfronterar honom.
Heisenberg

Postby gilmour » Wed Jan 19, 2011 1:57 am

Jag är inte alls insatt i vad du pratar om nu och Johan är, så jag överlåter åt honom att svara på det.

Men rent generellt så finns det absolut ingen anledning att ha sitt långsiktiga sparande hos någon av storbankerna. Man kan oavsett kohandlande aldrig nå samma förmånliga villkor och måste dessutom vakta som en hök mot dem vad det gäller räntor och annat. Flytta ditt sparande till en nätmäklare, istället. Visst har även de intresse av att inte berätta allt för dig och förvirra dig en smula med olika kontotyper och annat, men de är ändå långt mycket mer transparenta än de gamla bankerna.

Vad det gäller kapitalförsäkringen så kommer skatten som dras i den att "harmoniseras" (läs: höjas) med det nya investeringskontot från och med 2012 och då blir avkastningströskeln något högre än vad den har varit historiskt.
gilmour

Postby Johan__ » Wed Jan 19, 2011 2:32 pm

Vet inte hur det är i det här i detta specifika fall men ofta med den här typen av produkter så ställer utgivaren ut priser. Om värdet är 100 kanske man köper på 99 och säljer på 101, därför kanske inte nödvändigtvis bättre att köpa över marknaden senare.

Självklart kan man liksom i alla andra branscher förhandla ner priser vid stora volymer men sjävlbestämmandegraden är hög på varje SHB-kontor så det kan variera från kontor till kontor (och från rådgivare till rådgivare).
Johan__

Postby Baller » Sat Jan 22, 2011 8:57 pm

"Men rent generellt så finns det absolut ingen anledning att ha sitt långsiktiga sparande hos någon av storbankerna."

Jag skulle nog säg att det nödvändigtvis inte vara sant. Det finns mindre lokala banker (vilket iofs inte är storbanker per se, men anyway) där du kan få väldigt bra och personlig service, där de kan lägga upp produkter med väldigt bra pris/ränte-bild osv. Men rent generellt och för merparten av banker och kunder är ditt påstående riktigt, de bör flytta till nätmäklare/banker.

Att flytta till större kontor förstår jag inte, du borde vilja flytta till ett mindre kontor. De har samma produkter, du blir troligen bättre omhändertagen, får mer tid och råden de kan ge är ca samma.

Jag skulle ta din bankkontakts råd med en nypa salt framöver.
Baller

Postby Heisenberg » Sun Jan 23, 2011 3:58 am

Träffade min rådgivare igen nu i veckan för att komma fram till någon plan för var jag ska placera mina pengar. Visst är det ganska rogivande att prata med någon som iaf har lite bättre koll och kunskap om hur man bör placera pengar. Dock tror jag inte han har tillräckligt med kunskap och koll för att detta ska vara värt avgifterna. Det största problemet med min rådgivare är dock att jag nu i veckan verkligen fått klara bevis för att han i första hand enbart är intresserad av att jag ska betala så mkt avgifter som möjligt till dem. Någon hänsyn till att skapa en långvarig och långsiktig relation som bl a bygger på att man litar på varandra verkar han totalt sakna.

Har efter att han klargjort att courtage är opåverkbart och "sitter i systemet" kollat upp saken närmare då jag fick en känsla av att han inte är ärlig.
Ringde till en aktiemäklare på SHB i Malmö som jag träffat tidigare i samband med bostadslån och som då var väldigt ärlig med hur bankernas mäklare och rådgivare jobbar och vad man kan förvänta sig. Han medgav (inofficiellt såklart) att avgifter går att förhandla om man handlar mkt och har ett större kapital.
Bad sen en polare ringa min rådgivares chef för att höra med henne vad deras kontor kunde erbjuda och hur flexibla avgifterna är. Efter mkt tjat så var hon till slut villig att erkänna att det absolut går att förhandla avgifterna. Hur mkt ville hon såklart inte säga, utan att först träffas personligen.

Efter att under senaste mötet med rådgivaren ha diskuterat lite råvaruplaceringar, tog jag åter upp avgifterna. Än en gång försäkrade han mig om att avgifter inte går att påverka. "En teknisk omöjlighet" har jag för mig att han beskrev det som.

Jag berätta då att jag varit i kontakt med både hans chef och en aktiemäklare på SHB:s malmökontor och att båda de två sagt något helt annat.
Han blev genast väldigt nervös och obekväm :lol: och det uppenbara gjorde att situationen blev ganska konstig. Därefter drog han till med att avgifterna i dagsläget inte är förhandlingsbara med om ett halvår kanske situationen är annorlunda...

Kände efter detta att jag såklart inte vill ha något med den här personen att göra.
Flyttade därefter över min depå från SHB till Avanza.
Heisenberg

Previous

Return to Fonder