Sparkonton med hög ränta

Diskussioner kring investeringar med fast inkomst såsom obligationer, preferensaktier, sparkonton etc.

Sparkonton med hög ränta

Postby Tomasos » Sun May 23, 2010 10:50 pm

Jag har kollat runt lite efter ett vettigt sparkonto där jag kan ha mitt nödkapital. På finansportalen finns en bra sida som jämför olika sparräntekonton http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm och jag valde tillslut Hoist Kredit som ger 2.15% avkastning, de har fria uttag, ränta på varje bankdag och insättningsgaranti.

Nu till själva frågan:

Om man kollar på Akelius Spar så har de högst ränta men ingen insättningsgaranti. Men hur osäkert är det att ha sina pengar där och hur får de pengar till att ge en högre ränta än andra konton?
Tomasos

Re: Sparkonton med hög ränta

Postby gilmour » Mon May 24, 2010 12:09 am

Jag är inte insatt i Akelius finanser, men jag tror att de är att de är väldigt stabila. Roger Akelius är en luttrad gammal affärsman som byggt sitt fastighetsimperium från scratch och konkursrisken i hans företag är nog rätt så modest. Anledningen till att de erbjuder så pass hög ränta är att den inlåningen som de har från privatkunder är ett substitut för vanliga banklån för hans koncern.

Dock är risken för förlust av kapital på ett sparkonto hos Akelius högst reell, medan den praktiskt taget inte är det hos vanliga banker (annat än typ kärnvapenattack, jordens undergång etc)
gilmour

Re: Sparkonton med hög ränta

Postby David » Mon May 24, 2010 1:45 am

Anledningen till att de kan ge högre ränta är att du, i olika omfattning, binder dina pengar på kontot hos akelius. Pengarna används, som gilmour poängterade, i fastighetsrörelsen som substitut till bankupplåning.

Beträffande riskerna så är de svåra att bedöma, även om också jag har förtroende för Akelius affärsmässiga förmåga. Detta sparkonto ska dock inte jämföras med de konton där det faktiskt finns insättningsgaranti. Som substitut till ett sådant konto, skall det alltså inte räknas!
David

Return to Fast inkomst