Kapitalförsäkring

Här diskuteras olika depåtyper och erbjudanden från olika företag. Kapitalförsäkring eller vanlig depå? Nordnet eller Avanza?

Kapitalförsäkring

Postby Stefan » Sun May 23, 2010 6:59 am

Som jag har förstått det så har man tidigare kunnat sälja av sitt innehav i slutet av december för att sen köpa tillbaka det i januari för att slippa att betala procentsatsen som tas ut i skatt. Gäller det fortfarande? Om ja, finns det några planer på att täppa till det "kryphålet"?

Jag förstår att det tillkommer diverse courtageavgifter som man måste ta hänsyn till.
Stefan

Re: Kapitalförsäkring

Postby David » Sun May 23, 2010 3:18 pm

Du kan fortfarande utnyttja det kryphålet.

För personlig del är det dock svårt, och inget jag kommer att göra. Detta eftersom jag inte bara åker på courtagekostnader, utan även åker på kostnader som att ligga oexponerad mot de företag jag vill vara exponerad mot, och att jag även kommer att förlora pengar i spreaden mellan köpkurserna och de säljkurser jag kan få.
David

Postby Stefan » Sun May 23, 2010 6:35 pm

Jo jag förstår att det inte är profitabelt för alla, men om man som jag har allt i Avanza Zero som inte har några köp och säljavgifter borde det vara en bra idé?
Stefan

Postby gilmour » Sun May 23, 2010 7:23 pm

Stefan wrote:Jo jag förstår att det inte är profitabelt för alla, men om man som jag har allt i Avanza Zero som inte har några köp och säljavgifter borde det vara en bra idé?

Kan vara det teoretiskt. Men tänk på att det ofta är väldigt stora inflöden på marknaden i januari, och att en miss av uppgångar skadar snöbollseffekten på ditt sparande ganska mycket långsiktigt.
gilmour

Postby Tomasos » Mon May 24, 2010 4:32 pm

Har de flesta här en kapitalförsäkring eller vanlig depå?

Jag har själv Avanza Mini och Avanza Kapitalförsäkring (mest för ppm). Jag visste inte riktigt vilken av dem jag skulle använda för att köpa mina aktier så jag började räkna lite på det.

Jag kom fram till att man behöver ha en ökning på kapital på ~3.5% (detta ökar marginellt ju längre du har tänkte hålla i en aktie) varje år med en kapitalförsäkring för att gå jämt ut med an vanlig depå men då har jag inte räknat med courtage och utdelningar. Till slut så körde jag på Avanza Mini då jag har tänkt hålla min aktier länge, jag handlar inte för så stora belopp just nu (9 kr minimicourtage vs. 39 kr på KF) och man kan dra av ev. förlust på deklaration.

Vad tänkte ni när ni valde depå? Har ni flera kanske? Det kanske är värt att ha bolag som ger hög procentuell utdelning i KF istället? Jag har som sagt inte räknat på det. Räknar ni kanske med högre utdelning än 3.5%?
Tomasos

Postby Tomasos » Wed May 26, 2010 10:17 am

Hittade två bra länkar.

Här är en jämförelse mellan KF och vanlig depå
http://cornubot.blogspot.com/2009/05/ka ... nario.html

och här är en med återinvesteringar inräknade.
http://cornubot.blogspot.com/2009/05/ka ... io_13.html
Tomasos

Postby PeteTheGeek » Thu Jun 17, 2010 11:43 am

Jag har en kapitalförsäkring på Avanza. Där jag har ett fåtal aktier samt avanza zero.
Och man får ju lov att uttnyttja Superlånet om man har t.ex. HM och Avanza Zero.
Är detta något ni tycker man ska uttnyttja?
Jag är inte så insatt i principen!

MVh. PTG
PeteTheGeek

Postby gilmour » Wed Jun 23, 2010 7:07 pm

Har du bolån eller billån till högre ränta finns det enligt mig ingen anledning att inte vikta om så att du tar så mycket du vågar riskera i superlån istället och amorterar på det andra lånet. Se bara till att lägga dig riktigt bekvämt under gränsen (35%) så att du inte åker på den normala räntan ifall du får nedgångar i dina innehav.
gilmour

Return to Depåtyper