HQ - överreaktion?

Diskussioner kring aktier, svenska som utländska.

HQ - överreaktion?

Postby ekonomiresan » Wed May 26, 2010 5:00 pm

Ser att HQ är ned nästan 27%. Är inte speciellt påläst i bolaget, gillar dock ägarna. Bra att dom avvecklar tradingen, som varit bolagets svarta får är min spontana tanke. Notan blev ju dyr, men men.

Vet att david varit ägare tidigare. Hur ser du på bolaget idag?

Är det värt att ta sig en djupare titt på, trots att det är tenta p?
ekonomiresan

Re: HQ - överreaktion?

Postby David » Wed May 26, 2010 6:51 pm

Jag har tidigare ägt HQ med god förtjänst. Däremot är jag inte nöjd med den ursprungliga analysen jag gjorde på HQ. I efterdyningarna av finanskrisen, och i samband med tradingförluster vilka jag ansåg mig vara oförmögen att bedöma (vilket även HQ verkar vara oförmögna till...) så sålde jag. Jag kommenterade faktiskt HQ på ett privatforum för mindre än en vecka sen, där jag sa att jag var osäker på den inneboende intjäningsförmågan i företaget och därmed avrådde från investering.

Som jag ser det, finns det ett inneboende värde i framför allt fondverksamheten. Vid ett snabbt överslag idag blev jag dock inte speciellt uppmuntrad av det jag såg. Jag kommer naturligtvis kolla närmre på företaget senare, speciellt när tradingpositionerna är avvecklade, men jag har erhållit en betydligt mer nyanserad syn på företaget än när jag var köpivrig häromåret... Det är tur att man går framåt snabbare än minorna realiseras ibland!
David

Re: HQ - överreaktion?

Postby gilmour » Wed May 26, 2010 9:37 pm

Liksom David ser jag inte något omedelbart värde just i dagsläget, men det är helt klart ett företag och en aktie jag kommer att ha under uppsikt framöver. Renodling av verksamheten är alltid positivt och ges inte alltid tillräckligt mycket cred på marknaden.
gilmour

Return to Aktier